VieCuri gaat patiënten met hartfalen meer thuismonitoring bieden

10 apr 2020, 14:51 Gemeente
veterinary 4940414 1920
©Pixabay.
Mensen met hartfalenklachten behoren tot een kwetsbare groep tijdens de coronacrisis. Het is daarom extra belangrijk om inzicht te hebben in de gezondheidstoestand van patiënten en dat klachten worden gemeld. Om die reden gaat VieCuri patiënten op afstand monitoren met thuismetingen. Dit is een uitbreiding van de bestaande app ‘MijnHartfalencoach’. Omdat niet iedereen een (goede) bloeddrukmeter en weegschaal heeft, stelt VieCuri die ter beschikking. In een later stadium geeft VieCuri patiënten mogelijk ook iPads met de juiste software in bruikleen.
Cardioloog Wilfred Heesen nam het initiatief om het gebruik van thuismetingen extra snel en grootschalig in te zetten: “Normaal gesproken wil je iemand met klachten van hartfalen graag in de spreekkamer zien. Maar vanwege corona beperken we dat contact nu. Een telefonisch consult is voor deze patiëntengroep echter niet genoeg, dan missen we gegevens als bloeddruk en gewicht(veranderingen). Door patiënten hun gewicht en bloeddruk thuis te laten bijhouden en die te koppelen aan de app MijnHartfalencoach, kunnen we klachten en trends wél bijhouden. Dat geeft ons de mogelijkheid om patiënten goed te behandelen op afstand.”
Verpleegkundige kan beter en eerder reageren
Hartfalenpatiënten worden al jaren met succes op afstand begeleid via de Hartfalenpoli van VieCuri. Daarbij houdt de patiënt al wel zelf zijn gewicht bij, maar nog niet structureel en geautomatiseerd. Ook heeft minder dan 10% een (goede) bloeddrukmeter. Dat gaat nu dus veranderen. Iedereen krijgt goede meetapparatuur in bruikleen en het programma vraagt actief om regelmatig metingen te doen. Daardoor zijn er veel meer gegevens zichtbaar voor de verpleegkundige. Die kan dan eerder en beter reageren, soms al voordat de patiënt echt klachten krijgt. “Hartpatiënten lopen een verhoogd risico op een ongunstig beloop van COVID-19, mochten ze dat krijgen”, aldus Heesen. “Daar wil je ze natuurlijk tegen beschermen. Dit is dus hét moment om deze vorm van digitale zorg versneld in te zetten. Sananet, de ontwikkelaar van MijnHartfalencoach, geeft ons de mogelijkheid om deze app zonder extra kosten aan te bieden aan meer patiënten.”
Veel meer patiënten onder controle
Bij VieCuri gebruiken tot nu toe zo’n 150 patiënten de app, vooral patiënten die opgenomen zijn geweest of klachten hadden. Het grote verschil straks is de uitleen van apparatuur en het feit dat ook patiënten met lichte klachten mee doen. “We verwachten de komende maanden zo’n 150 extra gebruikers. Patiënten die stabiel zijn kunnen de apparatuur weer inleveren en dan kunnen de volgende patiënten er gebruik van maken”, licht Heesen toe. “Ook als het coronavirus over is, gaan we hiermee door. Hartfalen is immers een van de snelst toenemende chronische aandoeningen.”
Zorgelijke trend
Heesen ziet dat sommige mensen nu niet naar het ziekenhuis durven komen uit angst voor het coronavirus of voor drukte. “Die trend is zorgelijk. We staan voor onze patiënten klaar. De ‘gewone’ afdelingen zijn goed gescheiden van de afdelingen met corona-patiënten. Mensen met klachten die wegblijven doen zich zelf tekort. Dat kan schadelijke gevolgen hebben. Als je een verwijzing krijgt om naar het ziekenhuis te komen, is dat niet voor niets. De app is daar geen vervanging voor! Het helpt om je gezondheid thuis beter te monitoren, maar soms is een bezoek aan het ziekenhuis toch ook echt nodig.”