“Aantal telefoontjes Meldpunt Signaal fors gestegen”

Foto: © Pixabay.

Noord-Limburgers weten het meldpunt voor personen met verward gedrag steeds beter te vinden. Sonja Visser, een van de professionals van Meldpunt Signaal vertelt: ‘Het duurt even voordat mensen weten dat je er bent en waarvoor ze bij je terecht kunnen. Maar we zien een forse stijging in het aantal telefoontjes de afgelopen maanden. Fijn dat steeds meer mensen weten dat we er zijn om hulp te bieden waar nodig.’ Meldpunt Signaal is er voor iedereen die zich zorgen maakt over het gedrag of de situatie van een ander.

Meldpunt Signaal bestaat sinds 2020 en is in het leven geroepen om instanties zoals politie en huisartsenpost te ontzorgen. Er werd namelijk niet alleen gebeld voor noodgevallen, maar ook vaak voor personen die geen acute zorg of hulp nodig hebben, maar over wie wel zorgen zijn. ‘Hartstikke logisch dat mensen hiervoor een hulpinstantie bellen’, aldus Sonja Visser. ‘Het is ook belangrijk dat ze dit blijven doen. Maar politie en huisartsenpost weten niet altijd wat ze met zulke meldingen moeten. Daarom is er Meldpunt Signaal, voor iedereen die belt zónder noodgeval, maar mét zorgen.’

Bezorgde buur of (zorg)professionals? Iedereen mag bellen
Meldpunt Signaal is er voor uiteenlopende zorgen. Telefoontjes kunnen bijvoorbeeld gaan over een bekende met wie het niet zo goed lijkt te gaan, maar er kan ook gebeld worden over een onbekende. Er kan ook contact opgenomen worden door mensen die voor zichzelf bellen. Dit gaat bijvoorbeeld om personen die het gevoel hebben dat ze grip verliezen of dat het niet zo goed gaat. Ook (zorg)professionals kunnen bellen als ze te maken krijgen met personen met verward gedrag. Dit kan een patiënt zijn, maar ook iemand van wie ze geen idee hebben wie het is. Ook bij twijfel of de vraag bij Meldpunt Signaal hoort, mag zeker gebeld worden.

Politie voelt positief effect van Meldpunt Signaal
De politie in Noord-Limburg laat weten dat het aantal meldingen over niet-noodgevallen vanaf de opening van Meldpunt Signaal flink gedaald is. ‘Het is moeilijk om dit aantal precies vast te stellen of aan de komst van Meldpunt Signaal te koppelen, maar we zijn erg blij met de ontwikkelingen. Het is fijn dat mensen die bellen over verward gedrag het gevoel hebben dat ze gehoord worden en de benodigde hulp krijgen.’ Meldpunt Signaal is 24 uur per dag, zeven dagen per week voor iedereen bereikbaar via 0900-0116.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen